עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ד"ר בל יוסף
|28.05.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|26.05.2024
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|29.01.2025
ד"ר אלעד גיל
|22.01.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|29.01.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|26.05.2024
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
אור אשר
|25.06.2025
אור אשר
|05.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
אור אשר
|25.06.2025
אור אשר
|05.06.2025
נעם לרר
|29.05.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ד"ר טל מימרן
|15.12.2023
ד"ר טל מימרן
|15.09.2024
ד"ר טל מימרן
|06.12.2024
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ד"ר טל מימרן
|14.01.2025
עו"ד עדן פרבר
|10.12.2024
ד"ר טל מימרן
|06.12.2024
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ממשל אפקטיבי ושירות ציבורי ממלכתי ויעיל הם אבני היסוד של מדינה מתפקדת. יכולתה של הממשלה לגבש וליישם מדיניות ציבורית, לנהל משברים ולהעניק שירותים חיוניים לאזרחיה תלויה במוסדותיה, במקצועיותם ובאמון הציבור בהם. בישראל, האתגרים המוסדיים, הריכוזיות הממשלתית והפערים ברמת השירות הציבורי מציבים קשיים משמעותיים בפני הממשל, ולעיתים פוגעים בכושר המדינה להתמודד עם מצבי חירום ועם צורכי האוכלוסייה. הסביבה הפוליטית הלא יציבה, כמו גם מבנה הממשל שעוצב דרך סדרה של הסדרים שנועדו לתת מענה לצרכים פוליטיים צרים, הובילו לכך שישראל מתמודדת עם אתגרים מבניים וחסמים עקשנים בדרך לשיפור איכות הממשל.
תוכנית המחקר עוסקת בשיפור תפקוד מוסדות הממשל והשירות הציבורי בישראל תוך התמקדות בשלושה מרכיבים מרכזיים: הממשלה, השירות הציבורי והשלטון המקומי. התוכנית שואפת לגבש הצעות מדיניות לקידום ממשל אפקטיבי, מבוזר ואחראי יותר כלפי הציבור, תוך שיפור תהליכי קבלת החלטות, חיזוק יכולות הביצוע של הממשלה והבטחת שירות ציבורי איכותי, עצמאי ומקצועי. במסגרת זו, התוכנית עוסקת ברפורמות נדרשות במבנה הממשלה, בגיבוש מנגנוני בקרה ואיזון אפקטיביים, בשיפור מנגנוני גיוס והכשרה של שירות המדינה, ובחיזוק הקשר בין הממשלה לציבור.
ממשל אפקטיבי ושירות ציבורי ממלכתי ויעיל הם אבני היסוד של מדינה מתפקדת. יכולתה של הממשלה לגבש וליישם מדיניות ציבורית, לנהל משברים ולהעניק שירותים חיוניים לאזרחיה תלויה במוסדותיה, במקצועיותם ובאמון הציבור בהם. בישראל, האתגרים המוסדיים, הריכוזיות הממשלתית והפערים ברמת השירות הציבורי מציבים קשיים משמעותיים בפני הממשל, ולעיתים פוגעים בכושר המדינה להתמודד עם מצבי חירום ועם צורכי האוכלוסייה. הסביבה הפוליטית הלא יציבה, כמו גם מבנה הממשל שעוצב דרך סדרה של הסדרים שנועדו...
ממשל אפקטיבי ושירות ציבורי ממלכתי ויעיל הם אבני היסוד של מדינה מתפקדת. יכולתה של הממשלה לגבש וליישם מדיניות ציבורית, לנהל משברים ולהעניק שירותים חיוניים לאזרחיה תלויה במוסדותיה, במקצועיותם ובאמון הציבור בהם. בישראל, האתגרים המוסדיים, הריכוזיות הממשלתית והפערים ברמת השירות הציבורי מציבים קשיים משמעותיים בפני הממשל, ולעיתים פוגעים בכושר המדינה להתמודד עם מצבי חירום ועם צורכי האוכלוסייה. הסביבה הפוליטית הלא יציבה, כמו גם מבנה הממשל שעוצב דרך סדרה של הסדרים שנועדו לתת מענה לצרכים פוליטיים צרים, הובילו לכך שישראל מתמודדת עם אתגרים מבניים וחסמים עקשנים בדרך לשיפור איכות הממשל.
תוכנית המחקר עוסקת בשיפור תפקוד מוסדות הממשל והשירות הציבורי בישראל תוך התמקדות בשלושה מרכיבים מרכזיים: הממשלה, השירות הציבורי והשלטון המקומי. התוכנית שואפת לגבש הצעות מדיניות לקידום ממשל אפקטיבי, מבוזר ואחראי יותר כלפי הציבור, תוך שיפור תהליכי קבלת החלטות, חיזוק יכולות הביצוע של הממשלה והבטחת שירות ציבורי איכותי, עצמאי ומקצועי. במסגרת זו, התוכנית עוסקת ברפורמות נדרשות במבנה הממשלה, בגיבוש מנגנוני בקרה ואיזון אפקטיביים, בשיפור מנגנוני גיוס והכשרה של שירות המדינה, ובחיזוק הקשר בין הממשלה לציבור.
הממשלה היא הגוף השלטוני המשפיע ביותר על חיי היום-יום של האזרחים והאזרחיות בישראל. כיום, כפי שמוכיח האמון הציבורי הנמוך בה, אין מחלוקת שהממשלה אינה גוף אפקטיבי ויעיל: היא גדולה מדי, מסורבלת מדי, מתקשה לגבש מדיניות וליישמה ביעילות, ואינה כוללת מנגנונים יעילים לגיבוש אסטרטגיה ולקבלת הכרעות – שני מאפיינים שכל גוף ניהולי חייב להחזיק בהם. מכון תכלית רואה בתיקון הליקויים הללו, החל ביסודות החוקתיים לכינון והפעלת הממשלה וכלה במנגנוני ההכרעה וקבלת ההחלטות שבה – מסד קריטי לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית.
השירות הציבורי מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של הממשלה. תפקודו התקין חיוני ליכולתה של ממשלה למשול ולשמור על רווחתם החברתית של האזרחים והאזרחיות. בהיעדר השכבה הבירוקרטית של הממשלה, תהליכי קבלת ההחלטות נחלשים משמעותית, וגם מה שמוחלט – כמעט שאינו מיושם. על רקע אתגרים רבים עמם מתמודד השירות הציבורי בשנים האחרונות, עבודת המחקר בתוכנית זו פועלת לפיתוח וקידום רפורמות מקיפות להתחדשות השירות הציבורי. מטרת-העל של התוכנית היא טיפוח שירות ציבורי איכותי, יעיל ומנוהל היטב, המורכב ממשרתי ומשרתות ציבור מצוינים ונקיי כפיים, הרואים בתפקידם שליחות ציבורית ופועלים במקצועיות וללא מורא כדי להגשים את יעדי המדיניות של הממשלה לטובת הכלל.
ישראל ישראלי הוא תושב שכונת בית הכרם בירושלים, נשוי לישראלה ואב לשני ילדים מקסימים. בשנת 2025, ישראל חי בתחושת ניכור הולכת וגוברת ממערכות השלטון המשרתות אותו. רמת השירותים הממשלתיים שהוא מקבל בינונית במקרה הטוב – הוא אינו שבע רצון מהנעשה בגן ובבית הספר של הילדים, מתוסכל מהיעדר מקומות בילוי פתוחים בשבת, עסוק כבר שלוש שנים בניסיון לקבל היתר לסגירת מרפסת, והכי גרוע – אין כתובת אמיתית לבעיותיו. למרות קרבתו הפיזית לכנסת ולמשרדי הממשלה, אין לו שום נגיעה או יכולת השפעה על הנעשה שם: הפוליטיקאים ממילא עסוקים בשלהם. בעירייה, הוא פעם הכיר איזה ״מאכער״ שהיה נכנס ויוצא מלשכתו של ראש העיר, אבל מאז שעזב גם שם אין עם מי לדבר. וגם אם היה, מה כבר העירייה יכולה לעשות? תוכנית המחקר על השלטון המקומי מיועדת עבור משפחת ישראלי ודומותיה. כיום, הן מתגוררות באחת המדינות הדמוקרטיות הריכוזיות בעולם. השלטון המקומי מתפקד כזרוע ביצועית של הממשלה, ואין לו יכולת ממשית להוות כתובת אפקטיבית עבור האזרח. החזון של מכון תכלית בתוכנית זו ושל שותפים רבים לדרך הוא בדיוק ההפך מכך: אנו מבקשים לייצר את התשתית המוסדית והמשפטית לקיומו של רובד שלטוני מקומי אפקטיבי, קשוב, משפיע, ובעל מרחב פעולה עצמאי רחב ואחראי.
אור אשר
|25.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
אור אשר
|05.06.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
אמי פלמור
|14.07.2024
המסע לעבר חוקה בישראל החל עם הקמת המדינה וטרם הסתיים. בשנים שחלפו, נחקקו 13 חוקי-יסוד והתגבשו הלכות משפטיות שהכירו בהתקדמות המפעל, אך החוקה הישראלית חסרה כיום פרקים קריטיים הנדרשים לגיבוש מסגרת חוקתית יציבה שתזכה להסכמה ציבורית רחבה.
מכון תכלית מוביל כיום מספר יוזמות לקידום ופיתוח המפעל החוקתי בשיתוף מומחים למשפט, למדע המדינה ומתחומים נוספים, לצד גורמים מקבוצות רחבות בחברה הישראלית. מטרת המכון היא השלמת החלקים החסרים ושיפור הקיים, באחריות ובשיקול דעת, ומתוך שאיפה שעם השלמתה תוכל החוקה הישראלית להוות החוקה של כולנו.
במבנה המשטר הישראלי מיועד מקום של בכירות לכנסת – גלגולה של האספה המכוננת של המדינה, המשמשת מאז שנת 1949 כבית הנבחרים והרשות המחוקקת שלה. עם זאת, מצבה של הכנסת כיום רחוק מאוד מהתקוות שתלה בה דור המייסדים. שורה של התפתחויות משטריות, פוליטיות ותרבותיות הפכו במהלך השנים את הכנסת לגוף חלש ומוגבל, ויצרו קרע הולך ומחריף בין הציבור לנבחריו.
פרויקט ״בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם – הופכים את הכנסת לתכליתית״, כולל סדרה של מחקרים העוסקים במבנה הכנסת, סמכויותיה, החברים המכהנים בה והליכי החקיקה והפיקוח. מטרתו היא להציע תוכנית עבודה מקיפה לשיקום מעמד הכנסת ולהקניית הכלים הנדרשים לה כדי לשרת את הציבור בישראל ולהרוויח מחדש את אמונו.
מערכת בתי המשפט בישראל נבנתה כמערכת עצמאית ומקצועית, המהווה ערובה חשובה ליציבותה וחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית. לצד זאת, אין להתעלם מכך שהמערכת מתמודדת עם אתגרים רבים. האמון במערכת, נכס שאין בלתו עבורה, מצוי בשנים האחרונות בירידה בקרב חלקים גדולים מהציבור; ההליכים המתנהלים בה יקרים, ממושכים ופוגעים בזכות הפרט לקבל את יומו בבית המשפט; ויחסיה עם רשויות השלטון האחרות מצויים במתח הולך וגובר.
מטרת התוכנית היא גיבוש רפורמות ויוזמות לחיזוק מערכת המשפט ושימור מעמדה כמערכת מקצועית ועצמאית, הזוכה לאמון ציבורי רחב.
ד"ר בל יוסף
|08.11.2022
הממשלה היא הגוף השלטוני המשפיע ביותר על חיי היום-יום של האזרחים והאזרחיות בישראל. כיום, כפי שמוכיח האמון הציבורי הנמוך בה, אין מחלוקת שהממשלה אינה גוף אפקטיבי ויעיל: היא גדולה מדי, מסורבלת מדי, מתקשה לגבש מדיניות וליישמה ביעילות, ואינה כוללת מנגנונים יעילים לגיבוש אסטרטגיה ולקבלת הכרעות – שני מאפיינים שכל גוף ניהולי חייב להחזיק בהם.
מכון תכלית רואה בתיקון הליקויים הללו, החל ביסודות החוקתיים לכינון והפעלת הממשלה וכלה במנגנוני ההכרעה וקבלת ההחלטות שבה – מסד קריטי לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית.
ד"ר אלעד גיל
|15.01.2023
ד"ר בל יוסף
|08.11.2022
ד"ר אלעד גיל
|16.01.2022
השירות הציבורי מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של הממשלה. תפקודו התקין חיוני ליכולתה של ממשלה למשול ולשמור על רווחתם החברתית של האזרחים והאזרחיות. בהיעדר השכבה הבירוקרטית של הממשלה, תהליכי קבלת ההחלטות נחלשים משמעותית, וגם מה שמוחלט – כמעט שאינו מיושם.
על רקע אתגרים רבים עמם מתמודד השירות הציבורי בשנים האחרונות, עבודת המחקר בתוכנית זו פועלת לפיתוח וקידום רפורמות מקיפות להתחדשות השירות הציבורי. מטרת-העל של התוכנית היא טיפוח שירות ציבורי איכותי, יעיל ומנוהל היטב, המורכב ממשרתי ומשרתות ציבור מצוינים ונקיי כפיים, הרואים בתפקידם שליחות ציבורית ופועלים במקצועיות וללא מורא כדי להגשים את יעדי המדיניות של הממשלה לטובת הכלל.
אור אשר
|25.06.2025
אור אשר
|05.06.2025
אמי פלמור
|14.07.2024
ד"ר אלעד גיל
|05.06.2024
ד"ר טל מימרן
|30.11.2023
ישראל ישראלי הוא תושב שכונת בית הכרם בירושלים, נשוי לישראלה ואב לשני ילדים מקסימים. בשנת 2025, ישראל חי בתחושת ניכור הולכת וגוברת ממערכות השלטון המשרתות אותו. רמת השירותים הממשלתיים שהוא מקבל בינונית במקרה הטוב – הוא אינו שבע רצון מהנעשה בגן ובבית הספר של הילדים, מתוסכל מהיעדר מקומות בילוי פתוחים בשבת, עסוק כבר שלוש שנים בניסיון לקבל היתר לסגירת מרפסת, והכי גרוע – אין כתובת אמיתית לבעיותיו. למרות קרבתו הפיזית לכנסת ולמשרדי הממשלה, אין לו שום נגיעה או יכולת השפעה על הנעשה שם: הפוליטיקאים ממילא עסוקים בשלהם. בעירייה, הוא פעם הכיר איזה ״מאכער״ שהיה נכנס ויוצא מלשכתו של ראש העיר, אבל מאז שעזב גם שם אין עם מי לדבר. וגם אם היה, מה כבר העירייה יכולה לעשות?
תוכנית המחקר על השלטון המקומי מיועדת עבור משפחת ישראלי ודומותיה. כיום, הן מתגוררות באחת המדינות הדמוקרטיות הריכוזיות בעולם. השלטון המקומי מתפקד כזרוע ביצועית של הממשלה, ואין לו יכולת ממשית להוות כתובת אפקטיבית עבור האזרח. החזון של מכון תכלית בתוכנית זו ושל שותפים רבים לדרך הוא בדיוק ההפך מכך: אנו מבקשים לייצר את התשתית המוסדית והמשפטית לקיומו של רובד שלטוני מקומי אפקטיבי, קשוב, משפיע, ובעל מרחב פעולה עצמאי רחב ואחראי.
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש
כל העולם מתמודד בימים אלו עם אותה שאלה – איך מתמודדים בצורה חכמה עם החסרונות, מבלי לפגוע ביתרונות המהפכה הטכנולוגית, שהיא המהפכה החשובה ביותר של דורנו? התשובה נעוצה ביצירת אמנה חברתית- רגולטורית חדשה, ואנחנו בתכלית מבקשים לסייע בכתיבתה, באמצעות מחקר יישומי מוכוון מדיניות.
מדוע אנחנו חושבים שהנושא חשוב?
התפתחויות טכנולוגיות בתחום התקשורת הדיגיטלית השפיעו באופן חסר תקדים על חיי היום-יום של בני אדם ברחבי העולם, ובפרט בישראל. לאחרונה, ההתמודדות עם קוביד-19 האיצה תהליכי דיגיטציה במגוון תחומי חיים – עבודה, חינוך, מסחר ועוד – והעמיקה עוד יותר את התלות של חברות מערביות בתשתיות סייבר ומערכות מחשב. לצד היתרונות הגלומים בעידן הדיגיטלי, הטכנולוגיה טומנת בחובה גם סיכונים: תקיפות סייבר נגד תשתיות ביטחוניות ואזרחיות, שימוש לרעה בטכנולוגיות בינה מלאכותית, איסוף מידע על אזרחים ופגיעה בפרטיות, וקיטוב חברתי המוזן על ידי רשתות חברתיות הן רק דוגמאות אחדות מבין רבות. במציאות החדשה שנוצרת, הסיכונים הללו מייצרים מתחים חדשים במערכות היחסים שבין המדינה לאזרחיה, ובין האזרחים עצמם, ומוסיפים גורם מתווך נוסף – חברות הטכנולוגיה, שלאט לאט הופכות להיות גורם משמעותי בהקצאה ומימוש של זכויות אזרחיות על אף שאינן נושאות באחריות דמוקרטית כלפי האזרחים.
מהי תכלית המחקר?
תכנית המחקר ״אמנה חברתית לעידן הדיגיטלי״ עוסקת במציאת נקודת איזון ראויה מבחינה חברתית ומשפטית לשם שימור היתרונות הטמונים בעידן הדיגיטלי, לצד קידום אינטרסים חשובים ובפרט הגנה על זכויות אדם באמצעות יצירת מנגנון הוגן ויעיל של אחריות מצד רשויות המדינה והמגזר הטכנולוגי הפרטי. מטרת התוכנית היא לזהות את הפערים החוקיים והרגולטוריים המעצימים את הסיכונים החברתיים ולפתח כלי מדיניות וחקיקה שיביאו למקסום הטוב שיש לעידן הדיגיטלי להציע תוך מזעור הסיכונים החברתיים ועיוותי השוק הקיימים בו.