ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
מאורי הירש מרקסון
|24.07.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ראשי ממשל ושירות ציבורי נושאים אחרים חוות דעת – הצעת חוק יסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל
הצעת חוק-יסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל מבקשת להסדיר בחוק יסוד את מדיניות ההגירה והכניסה לישראל, לרבות הסדרת המעמד וההתאזרחות בתחומיה. מדיניות הגירה מהווה זה שנים רבות נושא רגיש ובעל משקל, הנידון תדיר במרחב המשפטי והפוליטי בישראל ומחוצה לה. על רקע זה, בולטת הצעת החוק הנוכחית בחריגותה, שכן ניכר שהיא מבקשת לעגן מדיניות הגירה מסויימת כנורמה חוקתית באופן שנראה כי נועד לצמצם את האפשרות של כנסת עתידית לשנותה ושל בית המשפט לערוך עליה ביקורת שיפוטית.
על רקע מאפייניה הייחודיים של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הנתונה ללחצים דמוגרפיים, גאוגרפיים וביטחוניים, ברי כי נדרשת מדיניות הגירה אחראית ומבוקרת. עם זאת, אין להתעלם מהיותה של ישראל מדינה דמוקרטית המחויבת להגנה על זכויות האדם, שלטון החוק ושיקול דעת שיפוטי. נוסח הצעת החוק הנוכחי מעורר קשיים מהותיים במישור המשפט והמדיניות הציבורית. כפי שנפרט להלן, אנו מתנגדים להצעת החוק במתכונתה הנוכחית.
למען הסר ספק: הכנסת סוברנית לאמץ מדיניות הגירה כפי שתמצא לנכון תחת המגבלות שנקבעו בחוקי היסוד. מדיניות ההגירה יכולה להיות נוקשת או נדיבה, ולעשות שימוש בכלי מדיניות שונים למימושה. אלא שההצעה הזו לא מהווה ניסיון שכזה. היא לא נסמכת על תשתית עובדתית מבוססת או על בעיית מדיניות ציבורית מסוימת, ונדמה כי כל קיומה הוא ניסיון לבצע מעקף חוקתי מבעוד מועד כדי לחסן הצעות מדיניות עתידיות מפני ביקורת שיפוטית. די בכך כדי להביא לדחייתה.
לסיכום, הצעת חוק היסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל מציבה את שאלת ההגירה כעקרון "על חוקתי" באופן העשוי להקדים אותה לעקרונות יסוד דמוקרטיים ולזכויות אדם המעוגנות אף הן בחוקי יסוד. מדובר בהסדר נקודתי אשר אינו נושא מאפיינים חוקתיים מובהקים, אך יוצר עליונות פנימית באמצעות פונקציה ייחודית הדוחה את מבחני פסקת ההגבלה. בכך נוצרת היררכיה נורמטיבית חדשה, הסותרת את התפיסה לפיה כל חוקי היסוד נהנים ממעמד שווה. לצד הקושי המבני, ההצעה חריגה גם במבט השוואתי שכן לא מקובל למצוא בחוקות הסדרי מדיניות הגירה ומעמד ספציפיים. היא אינה נשענת על צורך מוכח, מתעלמת מהאיזונים שמתקיימים כיום בפועל, ועלולה להקשות על גיבוש מדיניות גמישה ואחראית. מעבר לכך, ההצעה יוצרת תקדים בעייתי ומסוכן שלפיו כל רוב פרלמנטרי עתידי יוכל להעניק לחוק יסוד מעמד עדיף על פני חוקי יסוד אחרים קודמים. מהלך כזה יפתח פתח לריבוי מדרגים חוקתיים, ויערער את היסודות שעליהם נשענת המערכת הנורמטיבית בישראל.
אשר על כן, אנו כאמור מתנגדים להצעת החוק וסבורים כי אין לקדמה במתכונתה הנוכחית.
[1] כך בבג"ץ 7146/12 אדם נ' הכנסת, פ"ד סו(1) 717, (פורסם בנבו, 16.09.2013) (להלן: "עניין אדם"); בג"ץ 6425/13 גבריסלאסי נ' הכנסת (פורסם בנבו 01.01.2014) (להלן: "עניין גברסלאסי"); בג"ץ 86665/14 דסטה נ' הכנסת (פורסם בנבו, 11.08.2015) (להלן:"עניין דסטה").
[2] ראו לדוגמא בג"ץ 8425/13 איתן מדיניות הגירה ישראלית ואח' נ' מדינת ישראל, פס' 79 לפסק דינו של השופט פוגלמן (פורסם בנבו, 22.09.14).
[3] בהקשר זה בעניין דסטה נקבע כי – הוראת החוק הקובעת כי ניתן להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של עד שלושה חודשים היא חוקתית. זאת בכפוף לפרשנות שנקבעה בפסק הדין, שלפיה קיים קשר מובנה בין ההחזקה במשמורת לקיומם של הליכים לזיהויים או למיצוי אפיקי הרחקתם מישראל.
[4]Basic Law for the Federal Republic of Germany, art. 16a (right of asylum) (1949).
[5]Constitution of Greece, arts. 4–25 (individual and social rights) (2008).
[6]Constitution of the Republic of Poland, art. 56 (1997).
[7] Fundamental Law of Hungary, art. D (2011).
“Bearing in mind that there is one single Hungarian nation that belongs together, Hungary shall bear responsibility for the fate of Hungarians living beyond its borders, and shall facilitate the survival and development of their communities; it shall support their efforts to preserve their Hungarian identity, the assertion of their individual and collective rights, the establishment of their community self-governments, and their prosperity in their native lands, and shall promote their cooperation with each other and with Hungary”.
[8]“Hungary shall grant asylum to non-Hungarian nationals persecuted for reasons of race, nationality, membership of a particular social group, religion or political opinion”.
[9] בהתאם לנתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מספר המסתננים לישראל דרך ירדן במהלך השנים 2024-2019 עומד על 227, מספר המסתננים דרך נתב"ג עומד בשנים אלו על 199 וישנם עוד 62 מסתננים נוספים שמקום כניסתם טרם סווג. נכון לסוף שנת 2024 מספר המסתננים שנכנסו מגבול מצרים עומד על 19,643 – ירידה של 15% ביחס לספר המסתננים ששהו בארץ בסוף שנת 2023. "נתוני זרים בישראל" (חוות דעת של אגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה, מוגש על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, אפריל 2025) www.gov.il/BlobFolder/generalpage/foreign_workers_stats/he/foreigners_summary_2018.pdf .
[10] לשאלות בדבר מעמד הפליטים ראו עניין אדם בפס' 66,112 לפסק דינה של השופטת ארבל, פס 9-7, 37 לפסק דינו של השופט פוגלמן; פס' 3 לפסק דינו של השופט עמית ופס' 114 לפסק דינו של השופט דנציגר. בעניין גבריסלאסי בפס' 36-30 לפסק דינו של השופט פוגלמן ופס' 7 לפסק דינו של השופט הנדל. בעניין דסטה בפס' 2 לפסק דינו של השופט פוגלמן, פס' 4-3 לפסק דינה של השופטת חיות ופס' 13-12 לפסק דינו של השופט מלצר.
[11] בהקשר זה חשוב לציין כי בישראל מספר רב של מבקשי מקלט שלא הוגדרו רשמית "פליטים" ועל כן זכויותיהם לא מוסדרות כראוי. להרחבה בנושא ראו ד"ר שני בר-טוביה "קרקע עשויה נייר": פליטים ופליטות בישראל, תמונת מצב נובמבר 2024 https://01368b10-57e4-4138-acc3-01373134d221.usrfiles.com/ugd/01368b_db48c8e610254e88b05fa1d953f7752d.pdf .
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגונן נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש