עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|29.01.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|29.01.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עו"ד עדן פרבר
|10.12.2024
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ראשי החברה הישראלית חברה וטכנולוגיה התמודדות הרשויות וחברות הטכנולוגיה עם שיח פוגעני והסתה ברשת
הרשתות החברתיות הפכו ל״כיכר השוק" החדשה בה לכל אדם יש אפשרות להפוך לבר שיח,[1] אך לצד חיזוק חופש הביטוי של הפרט, תופעה זו יצרה זירה של ביטוי אלים, פוגעני ומסית. מדינת ישראל מודעת לאתגר, וישנו ניסיון להתמודד עם התופעה. ועדיין, ישנם צעדים נוספים הנדרשים על מנת שמדינת ישראל תחיל את ריבונותה כנדרש ממנה גם במרחב המקוון, ותוודא כי לא ייעשה ניצול לרעה של האינטרנט, ובפרט של רשתות חברתיות, על מנת לזרוע פחד ולהגביר קיטוב ברמה החברתית, או באופן אשר מוביל לפגיעה בחירויות הפרט. כמובן, גם חברות הטכנולוגיה צריכות לפעול בצורה משמעותית יותר על מנת להתמודד עם התופעה המדאיגה, אשר מעמיקה ומחריפה בעיות חברתיות וחוסר שוויון. במסמך זה, נבקש להציע כלים ומנגנונים מותאמים להתמודדות עם התופעה של שיח פוגעני והסתה ברשתות חברתיות.
[1] ניבה אלקין-קורן ״המתווכים החדשים ״בכיכר השוק״ הווירטואלית״ משפט וממשל ו 381, 382–383 (2003).
[2] לשם ההמחשה, מערך הסייבר הלאומי דיווח על עלייה ב-60% בנפח הפשיעה בסייבר לשנת 2023 לעומת השנה הקודמת. ראו: "דו"ח סיכום פעילות 2023 – תמונת פשיעת הסייבר בישראל" מערך הסייבר הלאומי (7.24).
[3] סקר ה-ADL מצא כי בשנת 2021 בארצות הברית, חמישה מתוך שישה מבוגרים (גילאי 45-18) ושלושה מתוך חמישה קטינים (גילאי 17-13), אשר שיחקו במשחק מקוון רב-משתתפים חוו הטרדה כלשהי, מעל 80 מיליון מבוגרים ו-14 מיליון קטינים, כאשר 71% חוו הטרדה חמורה, כולל איומים פיזיים, התגנבות (stalking) והטרדה מתמשכת. ראו: Hate is No Game: Harassment and Positive Social Experiences in Online Games 2021, Anti-Defamation League (13.9.21).
[4] "סקר מוגנות האינטרנט הישראלי: ניתוח ומגמות של שיח אלים, פגיעות רשת והתמודדות" איגוד האינטרנט הישראלי (29.2.24).
[5] שם.
[6] "כ-50,500 אירועים נפתחו במוקד 105 מיום הקמתו" המשרד לביטחון לאומי (11.2.24).
[7] שם.
[8] ראו סקירה של פסקי דין בנושא הסתה לטרור ברשתות החברתיות של איגוד האינטרנט הישראלי: "ענישה פלילית על פרסומי הסתה ברשתות החברתיות על רקע מתקפת ה-7 באוקטובר: סקירה מתעדכנת" איגוד האינטרנט הישראלי (עודכן לאחרונה 1.10.24).
[9] ראו למשל מבצע השפעה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016: Adam Badawy et. al., Characterizing the 2016 Russian IRA influence campaign, 9 Soc. Net. Anal. & Min. 31 (2019).; מבצע השפעה להשפעה זרה על הבחירות בהודו: Cybercriminals Are Targeting Elections in India with Influence Campaigns, Resecurity (21.5.24).; ומבצע השפעה שהופעל על ידי ממשלת ישראל כנגד נציגי בית המחוקקים האמריקאית בהקשר של מלחמת חרבות ברזל: Sheera Frenkel, Israel Secretly Targets U.S. Lawmakers with Influence Campaign on Gaza War, New York Times (5.6.24).
[10] להרחבה ראו: עדן פרבר וטל מימרן, "מבוא לעולם ההכללה הדיגיטלית" תכלית – המכון למדיניות ישראלית (26.6.24).
[11] רועי גולדשמידט, "הפער הדיגיטלי ויישום המדיניות הממשלתית לצמצומו" מרכז המחקר והמידע (22.7.20).
[12] להרחבה ראו: עדן פרבר וטל מימרן, "האם המחשב שלי גזען? הטיה מבנית בטכנולוגיות דיגיטליות" תכלית – המכון למדיניות ישראלית (15.9.24).
[13] Ricardo Baeza-Yates & Leena Murgai, Bias and the Web in INTRODUCTION TO DIGITAL HUMANISM (Hannes Werthner, ed.) (2023), pg. 430-441.
[14] Yves Costa Netto & Antonio Carlos Gastaud Macada, The Influence of Social Media Filter Bubbles and Echo Chambers on it Identity Construction, Proceedings of the 27th European Conference on Information Systems (ECIS), Stockholm & Uppsala, Sweden, pg. 3 (2019).
[15] Frederik J. Zuizerveen Borgesius et. al., Should we worry about filter bubbles? 5 J. O. INT. REG. 1 pgs. 4-5 )2016).
[16] דלית קן-דרור פלדמן וניבה אלקין-קורן ״שקיפות פעולות המדינה בסביבה הדיגיטלית: אכיפה ״אלטרנטיבית״ של עבירות ביטוי באמצעות ענקיות הרשת״ המשפט כה 27, 29 (2020).
[17] בג״ץ 7846/19 עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ׳ פרקליטות המדינה – יחידת הסייבר, פס׳ 7 לפסק דינו של המשנה לנשיאה מלצר (נבו, 14.4.2021).
[18] שם, פס׳ 3 לפסק דינו של המשנה לנשיאה מלצר.
[19] Online Safety Act – Guidance, Department for Science, Innovation & Technology (2024); Online Safety Act 2021 – Factsheet
[20] לעיל ה"ש 21, פס׳ 12 לפסק דינו של המשנה לנשיאה מלצר (נבו, 14.4.2021). פרסום זה נעשה כתוצאה מהערתו של המשנה לנשיאה מלצר, בפסק הדין ביחס לעתירה, לפיה ראוי לפרסם את נוהל העבודה כפי שמתפרסמות הנחיות מנהליות אחרות המסדירות את פעילות הייעוץ המשפטי לממשלה.
[21] שם.
[22] דלית קן-דרור פלדמן וניבה אלקין-קורן ״שקיפות פעולות המדינה בסביבה הדיגיטלית: אכיפה ״אלטרנטיבית״ של עבירות ביטוי באמצעות ענקיות הרשת״ המשפט כה 27, 38 (2020).
[23] יצחק זמיר הסמכות המינהלית כרך א – המינהל הציבורי 93 (מהדורה שנייה מורחבת, 2010).
[24] עניין עדאלה, לעיל ה״ש21,, פסק 51 לפסק דינו של המשנה לנשיאה מלצר.
[25] קן-דרור פלדמן ואלקין-קורן, לעיל ה״ש 26, עמ׳ 38.
[26] שם; ר׳ גם את ס׳ 9 לנוהל העבודה של היחידה, המתאר את השיקולים אותה שוקלת המחלקה: ״בין היתר ייבחנו השיקולים הבאים: תפוצת הפרסום בפועל, קהל היעד, חומרת הפרסום, מועד הפרסום, פוטנציאל ויראליות הפרסום, האופן שבו התפרש הפרסום על-ידיו קוראיו (למשל על-ידי ניתוח התגובות לפרסום) ועוד. נוסף על כך נשקלים בשלב זה המתח בין האינטרס הציבורי וזכויות כמו הזכות לשום טוב, הזכות לפרטיות וכבודו של הנפגע מהפרסום מחד גיסא, לבין זכויות אחרות העומדות על הפרק: חופש הביטוי, הזכות לנגישות למידע וחופש הגלישה ברשת האינטרנט מאידך גיסא.״
[27] קן-דרור פלדמן ואלקין-קורן, לעיל ה״ש 26, עמ׳ 39.
[28] עניין עדאלה, לעיל ה״ש 21, פסק 51 לפסק דינו של המשנה לנשיאה מלצר.
[29] נוהל העבודה, ס׳ 6.
[30] יצחק זמיר הסמכות המנהלית כרך ב 1269 (מהדורה שנייה מורחבת, 2011)
[31] ראו למשל: Art. 12, Regulation 2016/679 – GDPR.
[32] דו״ח הנדל, לעיל ה״ש 45, עמ׳ 30.
[33] Guy E. Carmi, Dignity – The Enemy from Within: A Theoretical and Comparative Analysis of Human Dignity as a Free Speech Justification, 9 U. Pa. J. Const. l. 957, 960 (2007).
[34] אהרן ברק ״חופש הביטוי ומיגבלותיו״ הפרקליט מ 5 (1992).
[35] בג״ץ 153/83 לוי נ׳ מפקד המחוזי הדרומי של משטרת ישראל, פ״ד לח(2) 393, 398 (1984).
[36] אהרן ברק ״המסורת של חופש הביטוי בישראל ובעיותיה״ משפטים מז 223, 225 (1996).
[37] בג״ץ 6396/96 זקין נ׳ ראש-עיריית באר-שבע, פ״ד נג(3) 289, 297 (1999).
[38] ברק, לעיל ה״ש 59, עמ׳ 225.
[39] קן-דרור פלדמן ואלקין-קורן, לעיל ה״ש 26, עמ׳ 39.
[40] ״פעילות מחלקת הסייבר להסרת תכנים מהרשת במהלך מבצע שומר חומות״ איגוד האינטרנט הישראלי (21.5.2021).
[41]"פעילות הפרקליטות במהלך מלחמת 'חרבות ברזל'" פרקליטות המדינה (עודכן לאחרונה 10.11.24).
[42] ראו "פרוטוקול מס' 44 בנושא השפעת הרשתות החברתיות על הפשיעה בחברה הערבית" ועדת המדע והטכנולוגיה (16.7.24).
[43] עדן פרבר וטל מימרן, "אודות הסתה, הטיה והפליה ברשתות החברתיות: מלחמת חרבות ברזל כמקרה מבחן" עיוני משפט (28.7.24).
[44] לניתוח מלא ראו: עדן פרבר וטל מימרן, "אודות הסתה, הטיה והפליה ברשתות החברתיות: מלחמת חרבות ברזל כמקרה מבחן" עיוני משפט (28.7.24).
[45] שילה פריד "נסלקם מארצם נכנעים ומבוזים": מעל 70 כתבי אישום הוגשו על עבירות תמיכה בטרור" מקור ראשון (12.11.2023) https://www.makorrishon.co.il/news/695843/.
[46] להרחבה ראו: עדן פרבר וטל מימרן, "אודות הסתה, הטיה והפליה ברשתות החברתיות: מלחמת חרבות ברזל כמקרה מבחן" עיוני משפט (28.7.24).
[47] אושרית גן-אל "דו"ח: מטא פגעה בזכויות הפלסטינים בזמן מבצע שומר החומות"Ynet (22.9.22).
[48] Right to be Informed, GDPR.
[49] עמיר כהנא ויובל שני "פיקוח על מעקב מקוון בישראל" המכון הישראלי לדמוקרטיה (2020), עמ' 91.
[50] אתר הכנסת, "דיווח לפי חוק האזנת סתר, תשל"ט-1979".
[51] להרחבה על חשיבות הפיקוח הפרלמנטרי ראו בל יוסף "כנסת תכליתית: חיזוק יכולות הפיקוח של הכנסת על הממשלה" תכלית (עתיד להתפרסם, 2024); בל יוסף "פיקוח פרלמנטרי" תכלית – המכון למדיניות ישראלית (21.12.2023), זמין כאן.
[52] Gideon Rahat and Ofer Kenig, From Party Politics to Personalized Politics?: Party Change and Political Personalization in Democracies (Oxford University Press, 2018).
[53] Reoven Y. Hazan, The Failure of Presidential Parliamentarism: Constitutional versus Structural Presidentialization in Israel’s Parliamentary Democracy, In The Presidentialization of Politics : A Comparative Study of Modern Democracies 287 (Thomas Poguntke & Paul Webb eds., 2005); Robert Elgie & Gianluca Passarelli, The Presidentialization of Political Executives, in The Oxford Handbook of Political Executives 358 (Rudy B. Andeweg et al. eds., 2020); Matt Evans, Policy-Seeking and Office-Seeking: Categorizing Parties Based on Coalition Payoff Allocation, 46(1) Politics & Policy 4 (2018).
[54] Maoz Rosenthal, Israel’s Governability Crisis: Quandaries, Unstructured Institutions, and Adaptation, ch. 1 (2017).
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש