עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|29.01.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|29.01.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
עו"ד עדן פרבר
|10.12.2024
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|22.06.2025
ראשי חוקה ויסודות המשטר מערכת המשפט הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס’ 3) והצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס’ 101), התשפ”ג-2023
ב-16 בינואר 2025 פרסמה ועדת החוקה, חוק ומשפט את הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 3) והצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 101), התשפ"ג, 2023 (״מתווה לוין-סער״), המבקשות לשנות את שיטת בחירת השופטים הנוהגת בישראל מאז 1953. בחינת המתווה, כמפורט להלן, מעלה כי לא יגשים את התכליות המוצהרות העומדות ביסודו — גיוון בתי המשפט, שמירה על מקצועיות בחירת השופטים, וקידום גישה שיפוטית מרוסנת. עמדתנו היא כי אין לקדם את ההצעה במתכונתה הנוכחית.
המהלך המרכזי של המתווה המוצע הוא הפיכת הוועדה לבחירת שופטים מוועדה שמקבלת החלטות יחד על בסיס הסכמות לתת-קבוצות שכל אחת מהן מקבלת כלים ותמריצים לפעול בצורה אוטונומית. כתוצאה מכך, אנו חוששים כי מנגנון הבחירה מייצר תנאים להפיכת בית המשפט העליון למוסד בעל אוריינטציית קבלת החלטות פוליטית אשר יחולק לשני מחנות אידיאולוגיים מובהקים ודומים בגודלם. הוא צפוי להיות אקטיביסטי יותר, מקצועי פחות, ורמת האמון בו תצנח. יתר ערכאות השיפוט יאופיינו אף הן בפוליטיזציה. יעילותן תיפגע, ומנגנון המינוי החדש עלול לסבול ממצבים שכיחים של שיתוק— אותו שיתוק אותו הוא מנסה לפתור.
ככל שבדעת הוועדה לקדם את הצעות החוק, אנו ממליצים על הטמעת מספר שינויים לנטרול הקשיים העולים מהן, כדלקמן:
1. הגדלת הרוב הדרוש לבחירת שופט בכל ערכאות השיפוט ל-6 מתוך 9.
2. אימוץ צעדים להבטחת איכותם המקצועית ואי-התלות של נציגי הציבור המשפטנים שתבחר הכנסת. שני הנציגים ייבחרו בהסכמה בין הקואליציה והאופוזיציה ויידרשו לעמוד בתנאי סף.
3. ביטול המנגנון למניעת שיתוק, ולמצער שינויו כך שלא יהיה מנגנון המתגמל אי-הגעה להסכמות.
4. הגבלת סמכויות ״הווטו״ של הקואליציה, האופוזיציה והשופטים:
5. איוש יחסי קבוע של שופטי בית המשפט המחוזי והבטחת ייצוג הולם.
6. הענקת מקום כמשקיף בוועדה לנציג לשכת עורכי הדין.
המלצותינו מובאות כמקשה אחת וכוללות איזונים פנימיים בתוכן. אימוץ חלקי שלהן עלול לסכל את יכולתן לתת מענה לקשיים הקיימים בנוסח הנוכחי. בשורות הבאות נבחן את הקשיים העולים מהמתווה ונפרט את ההיגיון העומד מאחורי המלצותינו. נבקש להתמקד להיבטים מקצועיים בהצעה ולהשפעתה על מערכת המשפט. יובהר כי לו הדברים היו תלויים בנו, היינו מציעים לבחון את סוגיית בחירת השופטים רק כחלק ממהלך שלם לשיפור מערכי האיזונים והבלמים החוקתיים בישראל ושיפור מבנה מערכת השלטון, ולא כיוזמה בודדת הנערכת על רקע משבר נקודתי במינויי שופטים.
בנוסף, הנייר לא יעסוק בהיבטים הרחבים יותר שסביב ההצעה ויתר המהלכים המקודמים בכנסת ובממשלה. כן נעיר, מנקודת מבט מקצועית, כי קיים ערך רב ששינוי במערכת בחירה רגישה ותשתיתית למשטר בישראל כמו הוועדה לבחירת שופטים תעבור בהסכמה פוליטית רחבה מתוך כוונה לייצר יציבות ולמנוע מצב שחילופי שלטון יובילו שוב ושוב לשינויים ב-״כללי המשחק״ המשטריים.
תרשים א. מדד הכוח של שפלי בוועדה לבחירת שופטים במתכונתה היום
4 נציגי קואליציה – 2 שרים, 1 ח״כ, 1 עורך-דין
2 נציגי אופוזיציה – 1 ח״כ, 1 עורך-דין
3 שופטי בית המשפט העליון
תרשים ב. מדד הכוח של שפלי בוועדה לבחירת שופטים לפי מתווה לוין-סער (בחירת שופטי עליון)[6]
להלן נסביר את הקשיים המרכזיים העולים מההצעה. נדון תחילה בשלושה קשיים מהותיים ולאחריהם בכשלים פנימיים במנגנון המוצע החותרים תחת תכליותיו.
קושי ראשון: מערכת מינויים המתמרצת לבחירת גורמי קיצון שיעמיקו את משבר הקיטוב
קושי שני: זניחת מערך השיקולים המקצועי בבחירת שופטים (בכל הערכאות)
קושי שלישי: העצמת יתר של האופוזיציה הפוליטית ללא תלות בגודלה ובמאפייניה
קושי רביעי: כשלים פנימיים במנגנון הבחירה
טבלה 1. סיכום – הקשיים במתווה לוין-סער
הקושי | היכן בא לידי ביטוי במתווה? |
מערכת מינויים המכוונת לבחירת גורמי קיצון שיעמיקו את משבר הקיטוב בישראל | – שינוי כלל הבחירה ל- 5 מתוך 9
– הענקת כוח וטו הדדי לקואליציה והאופוזיציה; נטרול השפעת השופטים – מנגנון למניעת שיתוק |
זניחת מערך השיקולים המקצועי בבחירת שופטים (בכל הערכאות) | – נטרול השפעת השופטים (בבחירת שופטי ביהמ״ש העליון)
– הכפפת עורכי הדין לבחירת הקואליציה והאופוזיציה |
העצמת יתר של האופוזיציה הפוליטית ללא תלות בגודלה ובמאפייניה | – הענקת כוח וטו לאופוזיציה בבחירה בכל ערכאות השיפוט
– הענקת כוח בחירה אוטונומי במסגרת המנגנון למניעת שיתוק |
כשלים פנימיים במנגנון המוצע | – המנגנון למניעת שיתוק ניתן לנטרול על ידי הצדדים
– דרישות הסף של עורכי הדין המייצגים – הניסיון להגביל את השימוש במנגנון למניעת שיתוק הוא בעל השפעה מינימלית |
אגד ההמלצות המובא בפרק זה מוצג כמכלול. על מנת לתת מענה לסיכונים שתוארו לעיל יש לאמצו על כל חלקיו. מסיבה זו, ועל מנת לשמר גמישות, בחלק מהמקרים יוצעו חלופות שונות תחת אותה המלצה.
המלצה 1. מעבר לכלל הכרעה של 6 מתוך 9
המלצה 2. חיזוק דרכי הבחירה של הנציגים המקצועיים
המלצה 3. ביטול המנגנון למניעת שיתוק, ולמצער שינויו
ככל שהכנסת תעדיף שלא לקבל את המלצתנו, נציע שתי חלופות לתיקון המנגנון:
להלן, נפרט כיצד יפעל המנגנון.
שלב א׳ – גיבוש רשימת מועמדים
שלב ב׳ – הצבעה ובחירה
ההצבעה תיערך בשיטת Sequential veto: תתקיים בוועדה הצבעה בסבבים על סינון מועמדים. בכל סבב יוסרו מרשימת המועמדים זוג המועמדים שקיבלו את מירב הקולות השליליים (אם יש יותר מזוג, יוסרו כולם). לאחר שנותרו שלושה מועמדים אחרונים, תיערך הצבעה לאחריה ייבחר המועמד שקיבל את מירב הקולות (ולפחות חמישה). במקרה של שוויון או שלא הגיע אף מועמד לחמישה קולות, יוסר המועמד בעל מיעוט הקולות, וייערך סיבוב הצבעה מכריע בין שני המועמדים שנותרו. ואם התפנה מקום של יותר משופט אחד, ייבחרו שני המועמדים בעלי מספר הקולות הגבוה).
תרשים ג. מנגנון למניעת שיתוק בשיטת Sequential veto
המלצה 4. הגבלת סמכויות הווטו של הקואליציה, האופוזיציה והשופטים
המלצה 5. איוש יחסי קבוע של שופטי בית המשפט המחוזי והבטחת ייצוג הולם
המלצה 6. הכללת נציג לשכת עורכי הדין כמשקיף בוועדה
נשמח להמשיך לעמוד לרשותכם לשם גיבוש המתווה החקיקתי הראוי.
[1] יש לציין כי כוח הווטו אינו מתחייב וגם לא אמור היה להתפתח לפי לשון החוק, הקובעת כי ״חבר הועדה יצביע על פי שיקול דעתו, ולא יהיה מחויב להחלטות הגוף שמטעמו הוא חבר בועדה.״ סעיף 6א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984. גורמים המעורים בעבודת הוועדה לאורך השנים מצביעים על כך כי בבחירת שופטי בית המשפט העליון קיימת על פי רוב הסכמה בין נציגי אותם גופים.
[2] Shapley, L. S.; Shubik, M. (1954). "A Method for Evaluating the Distribution of Power in a Committee System". American Political Science Review. 48 (3): 787–792. חשוב להדגיש כי המספרים המיוצגים מבוססים על מספר הנחות יסוד פשטניות ואחידות ביחס לרמת התיאום ויכולות שיתוף הפעולה של הקבוצות ובינן לבין עצמן. מסיבה זו, הם לא מייצגים מספרים מוחלטים אלא מגמות שמתארות לנו את השפעת השינויים ברכיבי הוועדה ומנגנוני קבלת ההחלטות בה משפיעות.
[3] ביחס לערכאות הנמוכות, די ברוב רגיל. במצב זה, מדדי הכוח הם כדלקמן: שופטים (33%), קואליציה (33%), עורכי דין (33%) ואופוזיציה (0%).
[4] ראו להלן בעמ׳ 15.
[5] הנחה מובלעת בניתוח זה היא כי הקבוצות בוועדה פועלות בצורה מתואמת בין חבריהן אך ללא אמון ושיתוף פעולה בין הקבוצות.
[6] נציין כי אם אם לא נלקחת בחשבון זיקה בין עורכי הדין לבין הגורם הממנה אותם, יחסי הכוח במדד הם כדלקמן: קואליציה – 47%, אופוזיציה – 47%, שופטים – 1%, עורך דין קואליציה – 2% ועורך דין אופוזיציה – 2%.
[7] השוו בג״ץ 5658/23 התנועה לאיכות השלטון נ׳ הכנסת, פסקה 31 לפסק דינה של הנשיאה חיות (אר״ש, 1.1.2024).
[8] לתיעוד התופעה והשלכותיה על מערכת המשפט ראו למשל, יאיר אמיתי, נעם גידרון ועומר יעיר קיטוב פוליטי בישראל 1992-2022, Iddo Porat, Political Polarisation and the Constitutional Crisis in Israel, 56(3) Israel Law Review 369 (2023). הקיטוב המאפיין את הציבור בישראל הוא קיטוב רגשי (affective polarization) שפירושו הצטברות רגשות שליליים כלפי אנשי המחנה הפוליטי היריב אל מול הרגשות החיוביים כלפי אנשים מהמחנה ״שלנו״.
[9] ביחס למאפיינים של קיטוב שיש סבירות כי יעצבו את ההעדפות לגבי המינויים, השוו Porat, לעיל ה״ש 8.
[10] U.S. Const. art. II, § 2. לניתוח שיטת המינוי בארצות הברית ראו
[11] Barry J. McMillion, Supreme Court Appointment Process: Senate Debate and Confirmation Vote, CRS Research Paper 98 R44234, 11 (updated April 1st, 2021).
[12] ראו U.S. Senate, Supreme Court Nominations (1789-Present) (כניסה אחרונה, 19.1.24). https://www.senate.gov/legislative/nominations/SupremeCourtNominations1789present.htm
[13] ראו Joseph Copeland, Favorable views of Supreme Court remain near historic low, Pew Research Ctr. (Aug. 8, 2024) https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/08/08/favorable-views-of-supreme-court-remain-near-historic-low/.
[14] ראו למשל, Charles M. Cameron & Jonathan P. Kastellec, Making the Supreme Court: The Politics of Appointments (2023); Tom S. Clark et al., Politics from the Bench? Ideology and Strategic Voting in the U.S. Supreme Court, 214 Journal of Public Economics (2022) . מחקרם של קמרון וקסטליק מראה כיצד השינוי האידיאולוגי בבית המשפט גרם לכך ששופטי הרוב הרפובליקני נטו פחות לנסות ולגייס תמיכה חוצת מחנות בבית המשפט, דבר שהקצין את חוות הדעת שלהם. אם בעבר היה גוש שופטים מרכזי שהיה צריך לגייס את תמיכתו, כיום נותרו רק שני גושים אידיאלוגים מובהקים. למען שלמות התמונה, חשוב לציין שהשינויים במוסד אינם רק תוצאה של שינוי במסורת הבחירה אלא תוצאה של הגברת הקיטוב הכללית בארה״ב, מציאות שלא פוסחת גם על ישראל. ראו Neal Devins & Lawrence Baum, Split Definitive: How Party Polarization Turned the Supreme Court into a Partisan Court, 2016 Supreme Court Rev. 301 (2017).
[15] ראו קרן וינשל-מרגל אידאולוגיה וחוק בפסיקת בית המשפט העליון: ניתוח כמותי והשוואתי (2016).
[16] קרן וינשל "השלכות תכנית לוין על קבלת החלטות אידיאולוגית ואקטיביזם שיפוטי בבית המשפט העליון – ניתוח אמפירי" ICON-S-IL Blog (15.2.2023).
[17] ראו הנהלת בתי המשפט, דו״ח שנתי 2023. https://www.gov.il/BlobFolder/reports/statistics_annual_2023/he/annualreport2023.pdf
[18] סעיף 11א לכללי השפיטה (סדרי העבודה של הועדה לבחירת שופטים), תשמ"ד-1984.
[19] ראו גיא אלזם, יעל סירקיס ואלעד גיל, עיון השוואתי במעורבות נבחרי ציבור בבחירת שופטים לבתי משפט עליונים, מכון תכלית (2023) https://www.tachlith.org.il/post/comparative-study. עוד ראו עמיחי כהן וגיא לוריא, בחירת שופטים לערכאות עליונות: מחקר השוואתי, המכון הישראלי לדמוקרטיה (2023) https://www.idi.org.il/books/49032; שי-ניצן כהן, שמעון נטף ואביעד בקשי, בחירת שופטים לבתי משפט חוקתיים – מחקר השוואתי, נייר מדיניות 55 פורום קהלת (2019).
[20] מה שעלול להחריף את הבעיה הוא מינויים של שופטים צעירים על ידי המחנות הפוליטיים כדי להאריך את תקופת כהונתם והשפעתם. מציאות כזו תוביל לפיחות במספר המינויים הכללי ולכהונות ארוכות יותר. השוו Frederick A. O. Schwarz Jr., Saving the Supreme Court, Brennan Ctr. For Justice (Sep. 13, 2019) https://www.brennancenter.org/our-work/analysis-opinion/saving-supreme-court .
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש