top of page
ישראל היום

הישראלים לא מאמינים במנהיגים, אבל אופטימיים לגבי עתיד המדינה

סקר מכון "תכלית" חושף כי 74% מהציבור לא סומכים על יכולת נבחרי הציבור לפעול לטובת הכלל • אולם, 68% חושבים שמדינת ישראל תצליח להתגבר על האיומים העומדים בפניה • לתוצאות המלאות



מאת בת-חן אפשטיין אליאס

ישראל היום | 17.5.2024



הציבור דורש מהקברניטים לשנות כיוון: הסיסמה "יחד ננצח" לא קונה את מרבית הישראלים, אבל הרוב משתדלים להיות אופטימיים לגבי עתידה של המדינה. כך מגלה סקר שערך מכון "תכלית" בתחילת חודש מאי, בקרב 604 מרואיינים ומרואיינות בגילי 18 ומעלה, בפילוח לפי השתייכות למגזר דתי ועמדה פוליטית. טעות דגימה 4%.  המרואיינים נשאלו עד כמה הם סומכים על יכולות נבחרי הציבור ומערכת הביטחון להפיק לקחים ולבצע שינויים כדי שטבח 7 באוקטובר לא יקרה שוב, ואם לדעתם למדינת ישראל יש יכולת להכריע את האיומים העומדים בפניה. הסקר נערך באמצעות הפאנל האינטרנטי של Kantar ישראל בראשות דודי חסיד.


74% מהנשאלים השיבו שהם לא סומכים על יכולת נבחרי הציבור לפעול לטובת הכלל ולא למען אינטרסים פוליטיים אישיים. תשובה זו נתנו, אגב, 55% משתתפים ממצביעי הקואליציה ו-88% משתתפים ממצביעי האופוזיציה.


67% מהנשאלים השיבו שהם אינם סומכים על המנהיגים להפיק לקחים ולבצע את השינויים הנדרשים כדי שטבח 7 באוקטובר לא יתרחש שוב, ו־49% מהנשאלים השיבו שהם אינם סומכים על מערכת הביטחון שתוכל להפיק לקחים ולבצע את השינויים הנדרשים.


עם זאת,  על רקע ריבוי התקריות האנטישמיות כלפי יהודים ברחבי העולם, 71% מהנשאלים הסכימו עם האמירה: "גם היום, אחרי 7 באוקטובר, מדינת ישראל היא המקום הבטוח ביותר בעולם עבור יהודים".


המרואיינים נשאלו גם על העתיד הצפוי למדינת ישראל. 68% השיבו שהם מאמינים שהמדינה תצליח להתגבר על האתגרים, ו־63% מהנשאלים השיבו שהאיום הגדול ביותר לעתידה של מדינת ישראל נוגע לקיטוב ולפילוג. במקביל, כמעט מחצית מהנשאלים (45%) השיבו שהם לא מאמינים שהחברה הישראלית תדע ליישם את הסיסמה "יחד ננצח". תשובה כזו משקפת תמונה די עגומה לאמון הציבור בחוזק של החברה הישראלית.


רק 23% מכלל הנשאלים השיבו שהיכולת של איראן להכריע ביטחונית את מדינת ישראל מהווה איום גדול יותר על המדינה מאשר הקיטוב בחברה.


בעוד 4 שנים מדינת ישראל תחגוג 80 שנה לעצמאותה. משתתפי הסקר התבקשו לנבא, לתחושתם, את המצב הביטחוני במדינה. 34% מהנשאלים סבורים שהמצב ישתפר או יישאר אותו הדבר, ורק 19% מהנשאלים מאמינים שהמצב הביטחוני יהיה פחות בטוח מהיום.


הסקר אף התייחס לשילוב חרדים בגיוס לצה"ל. לשאלה מה יהיה המצב בסוגיה ביום העצמאות ה־80 למדינת ישראל, 42% מהמשתתפים ענו שהמצב לא ישתנה, 35% מהמשתתפים סבורים שיימצא מתווה מוסכם לגיוס, 7% סבורים שיצליחו לגייס ללא הסכמת המפלגות החרדיות, ו־16% מהנשאלים לא ידעו לנבא אם חרדים יגויסו לצבא.


"הציבור קורא למנהיגים שלו להפנים מסר חד וברור, די לפוליטיקה של 6 באוקטובר", אומר יניב כהן, ראש מכון "תכלית". "ממצאי הסקר מעלים שהציבור הישראלי פטריוטי ואופטימי לטווח הארוך, אך בטווח הקצר מאס בפילוג המתמשך ובשיח הרעיל בין הצדדים. במושב הקרוב של הכנסת, נדרשים הח"כים לקבל החלטות אמיצות, בכובד ראש ובדאגה כנה לטובת המדינה והעם - זה נכון לניהול המלחמה, להחזרת החטופים ולשלל החלטות בתחום המדיניות הציבורית שמונחות לפתחן של הממשלה והכנסת".






 

לקריאה נוספת:

 

Comments


bottom of page