ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|26.02.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
מאורי הירש מרקסון
|24.07.2025
ד"ר אלעד גיל
|14.08.2025
ראשי ממשל ושירות ציבורי נושאים נוספים חוות דעת – הצעת חוק העמותות (תיקון – תרומה מישות מדינית זרה), התשפ"ה-2024
לאחרונה הובא בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט נוסח חדש להצעת החוק הפרטית להסדרת קבלת תרומות מישויות מדיניות זרות לעמותות (הצעת חוק העמותות (תיקון – תרומה מישות מדינית זרה), התשפ"ה-2024, להלן: "הצעת החוק"). חרף שינויי הנוסח שהקהו מספר מהבעיות עליהן עמדנו בחוות דעתנו הקודמת, הצעת החוק שומרת על מהותה המקורית בכל הנוגע להטלת מערך הגבלות על עמותות בשל עצם קבלת תרומה מישות מדינית זרה, ולא בשל זיקה ממשית לפעולה מטעמה. גם במתכונתה המעודכנת, ההצעה ממשיכה להישען על הנחה מובלעת כי עצם קבלת תרומה מישות מדינית זרה כשלעצמה מצדיקה יחס משפטי נבדל, תוך ייבוא מגבלות שאינן מתאימות למסגרות הפעולה של חברה אזרחית חופשית במדינה דמוקרטית. נוסח הצעת החוק הנוכחי מעורר גם קשיים מהותיים במישור המשפט והמדיניות הציבורית. כפי שנפרט להלן, אנו מתנגדים להצעת החוק במתכונתה הנוכחית.
החוק האמריקאי קובע כאמור סטנדרט מדוד: הוא אינו מטיל סנקציות כספיות או מגבלות על עצם קבלת המימון, אלא מטיל מגבלות מידתיות כאשר גוף פועל בפועל "כשלוח" של מדינה זרה. זאת אומרת, לא כל קבלת תרומה מקנה לגוף את ההגדרה הזו, אלא רק כאשר מתקיימת זיקה תפקודית מהותית, הכוללת פעילות מובהקת בשליחות או בהכוונה של ישות מדינית זרה. בכך יוצר החוק הבחנה ברורה בין תרומות לגיטימיות מישות מדינית זרה לבין פעילות כשלוח או מטעם מדינה זרה, המצדיקה פיקוח ייחודי. לעומת זאת התיקון המוצע קובע מנגנון גורף, המטיל מגבלות על חופש הפעולה של עמותות, הכבדה על הגישה לערכאות וסנקציות כספיות, וזאת גם כאשר אין כל אינדיקציה לפעולה בשליחות זרה או לפעילות המערערת את הריבונות הישראלית. בכך, ההצעה חורגת מאמות המידה המקובלות במדינות דמוקרטיות, ומייצרת הסדר דרקוני שאינו מותאם למרחב המשפטי והאזרחי בישראל. מדובר במהלך שעלול להזיק לא רק לחברה האזרחית אלא גם למעמדה הבינלאומי של ישראל, ואף לפגוע בשדות קריטיים דוגמת האקדמיה, התרבות והמחקר.
[1] להרחבה נוספת ביחס למודל האמריקאי ולהתפתחותו ראו חוות דעתנו הקודמת בנושא בפסקאות 4-12.
[2] לעניין הרציונל שבהכנסת סעיפים אלו ראו דברי ההסבר לחוק.
[3] בדברי ההסבר מדגישים את הצורך למנוע מצב שבו בעלי הון, לרבות מחו"ל, יוכלו לממן פעילות פוליטית במסווה של פעילות אזרחית, תוך עקיפת מגבלות החוק.
[4] החוק מחייב עמותות המקבלות תרומות מישות מדינית זרה להגיש דוח רבעוני לרשם העמותות הכולל את הפרטים הבאים: זהות התורם, סכום התרומה, מטרתה ותנאיה (אם ישנם) וכן לציין את דבר המימון הזר בפרסומיהן ובפניותיהן לגורמים ציבוריים באופן גלוי לעין.
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגונן נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש