עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025
עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025
מאורי הירש מרקסון
|24.07.2025
ראשי החברה הישראלית חברה וטכנולוגיה מלחמת ה-AI הראשונה? מלחמת ישראל-איראן כמשל לרוח התקופה
מלחמת ישראל-איראן, או מבצע ״עם כלביא״, המחישה את העובדה שמלחמות כבר מזמן לא מתמקדות רק בשדה הקרב – אלא הן מתקיימות בשדה נוסף, והוא שדה התודעה. כך, ראינו שימוש הולך וגובר בכלי בינה מלאכותית (AI) בכדי לייצר תכנים שקריים, או תכני דיפ-פייק, שמטרתם לעורר פחד ובהלה בקרב הציבור הישראלי. מדובר בכלי המאפשר לצד חלש צבאית בסכסוך לפגוע באזרחי הצד שמנגד ולנסות ולפגוע בתחושת הביטחון שלהם, וגם באחדות הלאומית המבוססת על חוסן חברתי. כפי שעולה מהמחקר של איגוד האינטרנט (ראו כאן), איראן בעיקר יצרה תכנים הכוללים הצגה מוגזמת או שקרית של נזק שקרה בצד הישראלי, למשל הרס שטילים איראניים גרמו לכאורה למגדלי עזריאלי בתל אביב.
צורת מאבק זו אינה חדשה, שכן ראינו מאבק על התודעה גם בתקופות אחרות בהיסטוריה, כמו במהלך המלחמה הקרה. ועדיין, נראה שבעת הנוכחית אנו עדים להתעצמות היכולת לרתום כלי בינה מלאכותית בשם מטרה זו באופן שעלול להגדיר מחדש את גבולות הדמיון והמציאות, האמת והשקר, וכל מה שביניהם.
בהקשר זה, יש לזכור את חשיבותן של הרשתות החברתיות בחיינו, שכן אלו מייצרות מרחבים דיגיטליים המשמשים ליצירה ולהעברה של מידע בין חלקי הציבור, הבעת ביטוי אומנותי, פוליטי ומסחרי, החלפת דעות, קיום פעילות מסחר ושירותים, צריכת חדשות ועוד. ייחודיותה של המדיה החברתית מתבטאת באפשרות של היחיד להביע את דעתו, לעסוק בשיח פוליטי וציבורי ולהשתתף בתהליכים שהיו סגורים בפניו בעבר. ואכן, רשתות חברתיות מספקות כלי לתקשר באופן ישיר ובקלות רבה עם מיליוני אנשים ברחבי העולם, תוך עקיפת ערוצי המדיה המסורתיים, ובפועל פלטפורמות אלה הפכו כיום למקור עיקרי של חדשות ומידע עבור אנשים רבים. משכך, רשתות חברתיות שינו את הנוף החברתי והפוליטי ברחבי העולם, והשפיעו על האופן שבו חברות אנושיות מתנהלות – אם בזמן שלום ואם בזמן מלחמה.
טכנולוגיית הדיפ-פייק (Deepfake, או "זיוף עמוק") מאפשרת, באמצעות כלי בינה מלאכותית, יצירת תמונות, סרטונים ואודיו בהתבסס על תוכן קיים (למשל, עיוות של סרטון קיים) או בלעדיו (לדוגמה, יצירה של סרטון באמצעות מתן הנחייה כתובה או הנחייה קולית). כלומר, ניתן לשנות לחלוטין את ייעודו של מידע קיים, או לייצר זיוף מוחלט מאפס. בימינו, איכותו של תוכן אשר נוצר באמצעות דיפ-פייק גבוהה במיוחד, באופן המקשה להבחין כי מדובר בזיוף. בהתאם, ראינו שימוש בטכנולוגיה זו במהלך הסכסוך בין רוסיה ואוקראינה, כאשר למשל פורסמו סרטונים שונים אשר בהם נחזה נשיא אוקראינה נושא נאום ובו הוא מכריז על כניעה חד צדדית לרוסיה – חרף העובדה שהדבר לא קרה מעולם. לצד זמני מלחמה, שימוש בטכנולוגיה זו מתחזק גם במהלך בחירות, כפי שראינו גם בישראל וגם בארצות הברית.
המשמעויות של דיפ-פייק במרחב הדיגיטלי מרחיקות לכת, שכן ישנו אתגר ממשי ביכולת הזיהוי של מידע כוזב, אשר נוצר באמצעות כלים מאפשרים לערוך תמונות באיכות ורמת דיוק גבוהה, לייצר סרטונים ואף להקליט קטעי אודיו בקול של אדם אחר. בנוסף, ישנה פריסה רחבה יותר של תצורות המידע הכוזב, כגון אתרי דמה אשר נבנים בכדי לדמות אתרים אמיתיים. כמו כן, במציאות בה יש מגוון אפשרויות לזייף מידע או להציג אותו באופן מניפולטיבי – מידע שקרי ברשתות החברתיות מקבל תפוצה רחבה ובמהירות רבה. לבסוף, הקושי בהתמודדות עם דיפ-פייק קיים במיוחד ביחס לאוכלוסיות עם רמה נמוכה של אוריינות דיגיטלית, למשל בני הגיל השלישי או קבוצות מיעוט בחברה הישראלית. על רקע כל האמור, כאשר הטכנולוגיה מתקדמת ומקשה על זיהוי האם מידע, תמונה או סרטון משקפים את המציאות, יש האומרים כי אנו חיים בעידן של "פוסט-אמת".
כפי שניתן להבין, השימוש בדיפ-פייק מעלה אתגרים רבים ומגוונים. טכנולוגיית דיפ-פייק מבקשת להציג מציאות אמיתית לכאורה, ובשל הקושי הרב להבחין אם מדובר בזיוף, שימוש נרחב בה עלול לטשטש את הגבול בין המציאות לדמיון ולהעמיד את הציבור בפני בלבול ותהייה האם להאמין למידע שהוצג או לגשת אליו בספקנות. בזמן מלחמה, ובמיוחד כזו שמתאפיינת בעימות צבאי עז כמו מלחמת ישראל-איראן, במסגרתה ראינו הרס בהיקף שלא נראה בעבר ברחבי ישראל, הדבר מקשה על קריאת המציאות ופרשנותה, ומערער ושוחק את אמון הציבור ברשויות, בגופי התקשורת ובמוסדות ציבוריים (להרחבה, ראו כאן).
כפי שעולה מהדו"ח של איגוד האינטרנט, נעשה שימוש נרחב יותר במידע שקרי לשם הפחדת הציבור וזריעת אימה בקרב ישראלים לאורך המלחמה. לגישת מחברי המחקר, השימוש בתכנים השקריים נעשה במיוחד בשאיפה לשדר עוצמה ולהציג את איראן בתור צד חזק יותר, למרות הפגיעות המשמעותיות שהיא ספגה בשדה הקרב עצמו. זאת, להבדיל ממלחמת ישראל-חמאס, בה אנו רואים שימוש בטכנולוגיה בכדי לקדם דיסאינפורמציה ולתאר את הפלסטינים בתור קורבן של יריב לא מוסרי.
ברמה המעשית, הנושאים העיקריים שבהם נראה שימוש לרעה בכלי דיפ-פייק על ידי איראן היה לשם הפגנת כוח, יצירה לכאורה של נזק פיזי, וגם הקרנה של פיצוצים ודימויים של בהלה ציבורית בקרב ישראלים. מבחינה טכנית, נעשה שימוש מניפולטיבי במידע באמצעות מסגור שגוי והוצאה מהקשר של מקום וזמן, כאשר חלק נרחב מהתכנים נערך או נוצר באמצעות בינה מלאכותית אשר אפשרה לשלב תמונות וקטעי וידאו של פיצוצים ונזקים פיזיים שלא התרחשו בפועל, או שנלקחו ממקומות שונים ובזמנים שונים, ושל נזק פיזי לבניינים או לתשתיות. כל אלו תרמו לתחושת חוסר הביטחון בציבור, ולחיזוק תחושות של תסכול וחוסר אמון כלפי מקבלי ההחלטות ומוסדות ציבוריים.
לאור היתרון הצבאי הברור של ישראל אל מול איראן, המפנה למלחמה פסיכולוגית על התודעה של הציבור הישראלי העניקה לאיראן כלי משמעותי לשם פגיעה באזרחי ישראל, ולהעצים את מעמדה בפני אזרחיה שלה – גם אם הדבר היה מנותק מהמציאות במרבית המקרים. הדבר מלמד על המציאות הרב-ממדית והמורכבת בו אנו מצויים, במסגרתה כוח קינטי לא מבטיח לבדו ניצחון צבאי, במובן שבו מדינה כמו ישראל יכולה להגיע להישגים ניכרים במישור המבצעי, אך בפועל אזרחיה חווים מציאות חלופית – בה תחושת הביטחון סובלת מכרסום, ובה תחושת האמון הדדי והחוסן נפגעים וכתוצאה מכך גם האמון בשלטון, במוסדות ובגופי תקשורת ממוסדים.
התמודדות עם אתגר זה דורשת מהלך רחב, רב ממדי וכזה אשר דורש עקביות והתמדה. בין היתר, ישנו צורך בזיהוי ומיפוי תמידי של אתגרים, חיזוק מערכות הגנת הסייבר, קמפיינים למודעות וחיזוק אוריינות דיגיטלית של האוכלוסייה, וחשיבה ביקורתית, ויצירת מסגרת רגולטורית אשר מקנה כלים להתמודדות.
בפרט, ניתן לשקול את הכלים הבאים:
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגונן נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש