





עמנואל הירשפלד טרכטינגוט
|20.04.2025





















עו"ד ד"ר מורן נגיד
|01.06.2025












מאורי הירש מרקסון
|24.07.2025



ראשי ממשל ושירות ציבורי נושאים נוספים הצעת חוק יסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל
נרחיב להלן.
בשני ההיבטים, ההצעה מעוררת קושי רב, כמפורט להלן.
לסיכומם של דברים, הצעת חוק היסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל מעוררת קושי כפול: הן במישור הפגיעה בזכויות והשלכותיה על המדיניות הציבורית הראויה, והן במישור החוקתי-מבני. אנו סבורים כי ככל שהכנסת מבקשת להסדיר מדיניות הגירה מסויימת, עליה לעשות זאת בחוק ועל יסוד תשתית עובדתית מעודכנת, תוך פגיעה מידתית בזכויות אדם. אשר על כן, אנו כאמור מתנגדים להצעת החוק וסבורים כי אין לקדמה במתכונתה הנוכחית.
[1] כך בבג"ץ 7146/12 אדם נ' הכנסת, פ"ד סו(1) 717, (פורסם בנבו, 16.09.2013) (להלן: "עניין אדם"); בג"ץ 6425/13 גבריסלאסי נ' הכנסת (פורסם בנבו 01.01.2014) (להלן: "עניין גברסלאסי"); בג"ץ 86665/14 דסטה נ' הכנסת (פורסם בנבו, 11.08.2015) (להלן:"עניין דסטה").
[2] השוו, בג"ץ 8425/13 איתן מדיניות הגירה ישראלית ואח' נ' מדינת ישראל, פס' 79 לפסק דינו של השופט פוגלמן (פורסם בנבו, 22.09.14).
[3] בהקשר זה בעניין דסטה נקבע כי – הוראת החוק הקובעת כי ניתן להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של עד שלושה חודשים היא חוקתית. זאת בכפוף לפרשנות שנקבעה בפסק הדין, שלפיה קיים קשר מובנה בין ההחזקה במשמורת לקיומם של הליכים לזיהויים או למיצוי אפיקי הרחקתם מישראל.
[4] בהתאם לנתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מספר המסתננים לישראל דרך ירדן במהלך השנים 2024-2019 עומד על 227, מספר המסתננים דרך נתב"ג עומד בשנים אלו על 199 וישנם עוד 62 מסתננים נוספים שמקום כניסתם טרם סווג. נכון לסוף שנת 2024 מספר המסתננים שנכנסו מגבול מצרים עומד על 19,643 – ירידה של 15% ביחס לספר המסתננים ששהו בארץ בסוף שנת 2023. "נתוני זרים בישראל" (חוות דעת של אגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה, מוגש על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, אפריל 2025) www.gov.il/BlobFolder/generalpage/foreign_workers_stats/he/foreigners_summary_2018.pdf .
[5] לשאלות בדבר מעמד הפליטים ראו עניין אדם בפס' 66,112 לפסק דינה של השופטת ארבל, פס 9-7, 37 לפסק דינו של השופט פוגלמן; פס' 3 לפסק דינו של השופט עמית ופס' 114 לפסק דינו של השופט דנציגר. בעניין גבריסלאסי בפס' 36-30 לפסק דינו של השופט פוגלמן ופס' 7 לפסק דינו של השופט הנדל. בעניין דסטה בפס' 2 לפסק דינו של השופט פוגלמן, פס' 4-3 לפסק דינה של השופטת חיות ופס' 13-12 לפסק דינו של השופט מלצר.
[6] בהקשר זה חשוב לציין כי בישראל מספר רב של מבקשי מקלט שלא הוגדרו רשמית "פליטים" ועל כן זכויותיהם לא מוסדרות כראוי. להרחבה בנושא ראו ד"ר שני בר-טוביה "קרקע עשויה נייר": פליטים ופליטות בישראל, תמונת מצב נובמבר 2024 https://01368b10-57e4-4138-acc3-01373134d221.usrfiles.com/ugd/01368b_db48c8e610254e88b05fa1d953f7752d.pdf .
[7] ראו אהרן ברק פרשנות במשפט כרך ג: פרשנות חוקתית 568 (התשנ"ד).
[8]Basic Law for the Federal Republic of Germany, art. 16a (right of asylum) (1949).
[9]Constitution of the Republic of Poland, art. 56 (1997).
[10] Fundamental Law of Hungary, art. D (2011).
“Bearing in mind that there is one single Hungarian nation that belongs together, Hungary shall bear responsibility for the fate of Hungarians living beyond its borders, and shall facilitate the survival and development of their communities; it shall support their efforts to preserve their Hungarian identity, the assertion of their individual and collective rights, the establishment of their community self-governments, and their prosperity in their native lands, and shall promote their cooperation with each other and with Hungary”.
[11]“Hungary shall grant asylum to non-Hungarian nationals persecuted for reasons of race, nationality, membership of a particular social group, religion or political opinion”.
[12]Constitution of Greece, arts. 4–25 (individual and social rights) (2008).

חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגנון נגדו והוא - האדישות"
חנה סנש
"רק דבר אחד ישנו שאי אפשר להתגונן נגדו והוא – האדישות"
חנה סנש